Blog: Google Analytics is essentieel voor elk bedrijf!

Tegenwoordig is het als bedrijf zijnde een uitzondering als deze geen website heeft. Tik maar eens op Google een marketing & communicatie bureau in, je zult dan duizendenden websites vinden. De vraag is natuurlijk op welke websites komen de meeste bezoekers. Als bedrijf zijnde is het van belang om te weten hoeveel en wat de bezoekers van je site doen.

 

Allereerst is het belangrijk om te weten wat Google Analytics nu precies inhoudt en wat kan je er mee kunt doen. Google Analytics is een analyse tool die gebruikt kan worden voor analyses van je eigen desbetreffende website. De mogelijkheden binnen Google Analytics zijn enorm. Het is mogelijk om allerlei informatie over de bezoekers/gebruikers te bekijken.

Google Analystics Overzicht
Google Analystics Overzicht

In de afbeelding hierboven is te zien hoe Google Analytics op je beeldscherm verschijnt. De hieronder benoemde veel gebruikte functies zijn gemakkelijk te vinden in de analyse tool (SEOshop, 2015).

  • Hoeveel bezoekers heeft de website gehad.
  • Waar zijn mijn bezoekers vandaan gekomen.
  • Welke zoekwoorden gebruiken mijn bezoekers het meest.
  • Waar zoeken mensen naar op de website.
  • Heb je een webshop, dan is het analyseren van de product verkoop ook belangrijk.
  • Welke doelgroep bezoekt mijn website het meeste?

 

Mobiel, Tablet en PC
Mobiel, Tablet en PC

Voor mijn eigen website gebruik ik ook Google Analytics. Wat ik naast bovenstaand functies belangrijk vindt, is het op welk device bezoekers op de website komen. Komen ze via PC, tablet of mobiel op mijn site? Komt er een groot gedeelte van je websitebezoekers op een mobiel device op je website en is je website geschikt voor mobiel, dan heb je dus een probleem!

 

Maar waarom is Google Analytics essentieel voor ieder bedrijf?

Als je als bedrijf weet waar jouw doelgroep op zoekt, hoe zij zich gedragen, en wat zij het liefste kopen kan je hiermee de voorsprong nemen. Het wordt echter altijd gezegd: meten = weten. Weet je alles van je bezoekers, dan is het mogelijk om effectiever met je budgetten en tijd om te gaan. Het hebben van Google Analytics alleen is niet voldoende, het juiste gebruik en vooral de juiste implementatie is van groot belang. Je moet als bedrijf wel de juiste informatie uit de analyse tool halen (webanalisten, 2014).

Als je dan eenmaal als bedrijf ook de juiste analyses uit Google Analytics haalt, dan zal de tool van essentiële waarden zijn voor het bedrijf en zal het onmisbaar worden voor hen. Maar welke analyse moet je dan uit Google Analytics halen, die nuttig zijn voor het bedrijf (Frankwatching, 2015)?

  • Doelgroeprapport. Dit rapport beslaat alles omtrent de bezoekers. Hierbij moet je denken aan het aantal bezoekers, bouncepercentage, gemiddelde bezoeksduur, etc.
  • Gedragsrapport. Door dit rapport wordt duidelijk hoe hoe betrokken de bezoekers van je website zijn. Hierin wordt duidelijk of bezoekers vaak terugkomen en of bezoekers de tijd nemen om je site te bekijken.
  • Mobielenrapport. Zoals eerder verteld is het mobiele device tegenwoordig niet meer weg te denken, daarom is het van belang om goed te analyseren via welke apparaten je bezoekers je site bezoeken.
  • Inhoudsapport. Hierbij wordt de content op je website geanalyseerd. Welke content scoort nu het beste, waar klikken mijn bezoekers het meest op, etc.
  • Verkeersbronnen. Waar komen mijn bezoekers nu vandaan, en hoe hebben zij mij gevonden. Dit zijn belangrijk punten op het gebied van SEO.
Gebruik van Google Analytics
Gebruik van Google Analytics

Als je deze rapporten als bedrijf maandelijkse zou uitdraaien en er dan ook analyses uit trekt, dan zal Google Analytics in mijn ogen onmisbaar worden voor bedrijven.

Bronnen:

Frankwatching. (2015). Handleiding Google Analytics. Geraadpleegd op 23-3-2016 van,

Handleiding Google Analytics: 8 actiegerichte rapportages

SEO Shop. (2015). 6 Google Analytics analyses waar je meteen mee aan de slag kunt. Geraadpleegd op 23-3-2016 van,
http://www.seoshop.nl/blog/6-google-analytics-rapporten-voor-webwinkelier/

Webanalisten. (2014). 20 must-haves voor meer resultaat uit Google Analytics. Geraadpleegd op 23-3-2016 van,
http://www.webanalisten.nl/meer-resultaat-uit-google-analytics

Plaats een reactie